Pečovatelská služba Dvůr králové nad Labem sídlí kousek od legendární ZOO, a tak tamní návštěvu většinou spojuji s výletem pro celou rodinu na safari. Navíc je hned vedle sídla pečovatelské služby vcelku příjemná restaurace – takže co více si přát. Ale abych neodbíhal – dnes Vám přináším krátký rozhovor s ředitelkou této organizace – Mgr. Marcelou Hauke.
Dobrý den, mohla byste krátce představit sebe a Vaši organizaci?
Jmenuji se Marcela Hauke a od roku 2003 řídím Pečovatelskou službu Města Dvůr Králové nad Labem. Kromě pečovatelské služby máme ještě registrovanou sociální službu azylové domy a noclehárnu, takže poskytujeme služby dosti odlišným cílovým skupinám. Nicméně péče o seniory a zdravotně postižené občany v jejich domácím prostředí je nejrozsáhlejší naší službou. V současné době máme cca 180 klientů pečovatelské služby, kterým zajišťuje nezbytnou péči a podporu 13 pečovatelek. Služby zajišťujeme denně od 6 do 22 hodin, což pro klienty znamená, že mají skutečně možnost dožít doma bez nutnosti odcházet do pobytového zařízení. Naše organizace se však nezaměřuje pouze na samotné poskytování sociálních služeb, ale uvědomujeme si společenskou odpovědnost a vytváříme i další projekty směřující k boření mýtů a předsudků s našimi cílovými skupinami spojenými, ať už se seniory, nebo lidmi bez domova. Pořádáme rovněž neformální setkání sociálních pracovníků terénních služeb v našem regionu. Naše činnost byla několikrát oceněná nejvyšší cenou jak na národní, tak krajské úrovni.
Pamatujete si vůbec, kdy jste u Vás s programem „Pečovatelská služba“ začínali?
No to už je pěkná řádka let. Možná někdy od roku 2009 nebo 2010, ale jistá si tedy nejsem. Nejprve jsem si všemožné statistiky dělala sama v Excelu, potom mi syn vyrobil jednoduchý program pro účetnictví, jenomže to všechno byly amatérské pokusy, jak se dobrat automatizovaných údajů a časem všechno, co jsem tvořila na koleni, přestávalo vyhovovat. Služby se profesionalizovaly a tomu muselo odpovídat i zázemí. A Váš program byl jednoduchý na ovládání, intuitivní při používání a přitom jsem tam našla všechny údaje, které jsem potřebovala. A když ne, tak jako tvůrce programu jste byl vždy velmi pružný v různých, i individuálních úpravách.
Dnes již využíváme i elektronické čtečky na záznam o časech a úkonech. Jsou obrovským usnadněním zejména při administraci a měsíčním vyúčtování. Máme rovněž okamžitý přehled o vytíženosti jednotlivých pečovatelek.
Kolik lidí u Vás s programem pracuje, a na kolika místech ho máte nainstalovaný?
Pracují s ním celkem 4 osoby, nainstalovaný je na 5 PC.
Pozn. aut.: Organizace využívá vlastní databázový server, a tak i když jsou jednotlivé instance programu umístěny na dvou až třech geograficky vzdálených místech, údaje o klientech neopouštějí firmu. Přenos mezi těmito budovami je zajištěn šifrovanou linkou. Podobná konfigurace funguje v mnoha jiných zařízeních po celé ČR.
Program obsahuje celou řadu statistických výstupů a dat. Pracujete s nimi v rámci organizace?
Ano (využíváme je pro měsíční a roční statistiky, vytíženost pečovatelek apod.).
Vím, že kromě práce ve vlastní organizaci jste také aktivní jako lektorka a publikujete. Setkáváte se s programem „Pečovatelská služba“ i v jiných organizacích?
Máte pravdu, cestuji po celé republice a v rámci pečovatelských služeb se s Vaším programem hodně setkávám. Dnes je spíše výjimkou, když organizace nemá žádný software na databáze. Spíše se to týká malých organizací. Nabídek je dnes sice více, ale Váš program v rámci pečovatelských služeb převažuje.
Chtěla byste něco vzkázat lidem, kteří o pořízení programu uvažují?
Z mého pohledu je program intuitivní na ovládání a zcela postačující pro naši problematiku. Co mi na tom velmi vyhovuje, že je možné se s Vámi domluvit i na individuálních úpravách, a tak si vlastně můžeme program vytvořit k obrazu svému.
Děkujeme za rozhovor a přejeme do Dvora Králové vše dobré a mnoho úspěchů v jejich práci.