Aktualizace–vážně důležitá věc!

1466419832_system-software-updatePamatuji dobu, kdy celý IS “Pečovatelská služba” byl na deseti disketách a aktualizace se dělaly tak, že se prostě přineslo nových deset disket. A pokud byla nějaká disketa vadná, tak se muselo začít znova. jednou jsem kvůli tomu jel 200 kilometrů pro novou sadu disket. Tahle doba je naštěstí dávno pryč, nicméně potřeba aktualizovat aplikaci je tu s námi stále. Dnešní článek rozebere důvody, postupy a řešení problémů aktualizací se dotýkajících.

Proč aktualizovat

V dnešní době prakticky neexistuje počítačový program, který by se napsal, poslal zákazníkovi a pak by fungoval řadu let bez jakýchkoliv změn.  Z mnoha důvodů je třeba systém vylepšovat. Mezi nejčastější důvody obecně řečeno patří:

  • Přidávání nových funkcí
  • Oprava chyb
  • Vylepšení stability
  • Vylepšení zabezpečení

Tohle všechno samozřejmě platí i pro PC IS “Pečovatelská služba”. Navíc tu máme specifické prostředí, takže aktualizujeme i z následujících příčin:

  • Změní se právní prostředí
  • Statistiky pro kraje, zřizovatele a MPSV
  • Aplikujeme do systému příklady dobré praxe
  • Doplňujeme číselníky (příspěvky na péči, svátky a tak dále)

Jinak – ve firmě Petr Zajíc software jsme všichni pyšní na to, že poskytujeme nové verze aplikace konstantně, několikrát do měsíce, po dobu delší než 20 let a v mnohem hojnější míře, než jakákoliv myslitelná konkurence. To je myslím asi největší přidaná hodnota, kterou s programem obdržíte.

Kdy aktualizovat

Za normálních okolností si aplikace sama řekne, kdy by měla být aktualizace provedena. To, že program není aktuální poznáte na první pohled i sami. Aplikace přitom:

  • V levém dolním rohu hlavní obrazovky uvádí, že verze programu na internetu je vyšší než verze programu na počítači
    zastaraly
  • Nahoře veprostřed na hlavní obrazovce vtipnou formou stěžuje, že je zastaralá
    bonz3
  • Po spuštění programu aktualizaci sama nabízí
    bonz2
  • Případně uvádí, že na ostatních počítačích již aktualizace proběhla, zatímco na tomto nikolivbonz

Jak aktualizovat

Nejjednodušší je automatický způsob, kdy klepnete na ikonku pro aktualizace na panelu nástrojů. Je to ta ikonka se zelenou šipečkou:

autoupdate

Objeví se okno, v němž zadáte (nebo už je zadané) jméno a heslo pro aktualizace, které jsme Vám přidělili při zakoupení programu, a klepnete na tlačítko “Aktualizovat”. Okno pro aktualizace vypadá takto:

okno_aktualizace

Heslo pro aktualizace je jiné než heslo pro spuštění aplikace. Proto do políčka “Uživatelské jméno” NEPIŠTE uživatelské jméno, které používáte pro spuštění aplikace a do políčka “Heslo” NEPIŠTE heslo, kterým se do programu dostáváte.

Druhá možnost je ruční stažení instalátorku. To byste provedli tak, že v prohlížeči zadáte stránku http://www.xzajic.cz, na této stránce se přihlásíte uživatelským jménem a heslem (opět, jde o údaje pro stahování aktualizací, ne o údaje pro přihlášení) a stránka Vás přesměruje na stažení souborů. Hned ten první je to, co hledáte.

Co když se nedaří

Když se z nějakého důvodu aktualizace nezdaří, můžete kontaktovat uživatelskou podporu a společně se na to podíváme. Mezi nejčastější potíže při provádění aktualizací patří:

  • Chybí připojení k internetu – v tom případě je třeba nejprve dát do pořádku internet, protože bez něj aktualizaci nelze provést
  • Po klepnutí na ikonu “Automatické aktualizace z internetu” se nic nestane – v tom případě nejspíš akci zablokoval antivirový program; kontaktujte nás a prověříme to
  • Máte špatně uživatelské jméno a/nebo heslo pro provádění aktualizací – v tom případě opište správné jméno a správné heslo z dokumentu “Postup pro stahování nových verzí počítačového informačního systému Pečovatelská služba”, který jste obdrželi při zakoupení programu
  • Při aktualizaci se objeví hlášení “chyba č. 5 – přístup odepřen” – v tom případě restartujte počítač a zkuste aktualizaci provést po restartu stroje

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *