Dnes bude trochu odlehčené letní téma – a tím je fakturace, placení, respektive pro některé NEplacení došlých faktur. Jak pravděpodobně víte, firma Petr Zajíc software je nastavena tak, že od nikoho nepožadujeme ani platby v hotovosti, ani zálohy předem, vždy a všem jsme schopni služby fakturovat se čtrnáctidenní splatností a pokud jsou k tomu oprávněné důvody, tak po dohodě i se splatností delší. Pokud jste tedy něco objednávali (software) nebo se zavázali něco odebrat (uživatelskou podporu), probíhá placení bezhotovostně a od nás obdržíte fakturu.
Co dělat, když je na faktuře něco chybně
Protože jsme jen lidé, čas od času se nám podaří na faktuře uvést něco špatně. Letos jsem například jednou chybně uvedl období, jehož se platba týká, podruhé jsem zapomněl doplnit DIČ odběratele (který přitom byl plátcem DPH, takže to je důležité) a jednou jsem dokonce poslal fakturu jinému subjektu než tomu, jemuž byla určena.
Při více než tisícovce faktur se toto může stát. Pokud objevíte na faktuře nesrovnalosti nebo chyby, ozvěte se prosím co možná nejdříve po jejím obdržení. Šetří to čas oběma stranám, protože já nemusím doklad stornovat a vydat nový a Vy nemusíte účtovat dvakrát. Opravený doklad mohu po dohodě poslat e-mailem, poštou, datovkou, to už je jedno.
Kdy faktury platit
Na každém dokladu je splatnost. Typicky tedy 14 dnů. Někteří zákazníci posílají peníze obratem, jiní během doby do splatnosti a ještě jiní v den splatnosti. Všechno to je správně; samozřejmě pokud splatnost vychází na víkend či svátek, jsme tolerantní a plně respektujeme úhradu následující všední den.
Pokud se Vám z nějakého důvodu stane, že jste fakturu nezaplatili včas a uvědomíte si to, není potřeba zoufat. Patří k elementární podnikatelské slušnosti vzít telefon, zavolat nám, nahlásit číslo faktury a důvod zpoždění a my v takovém případě den či dva počkáme. Tohle se často děje právě v době dovolených. Nesmí to být ale pravidlo, protože potom bychom si mysleli, že firma má existenční potíže.
Když nezaplatíte, máte problém
Pak jsou tu samozřejmě “zákazníci”, kteří z nějakého důvodu vědomě nezaplatí. Buď proto, že se jim na faktuře něco nelíbí, nebo by rádi dojednali změnu, přerušení, slevu, ukončení a já nevím co ještě.
Je-li to záměr, existuje české slovo, které přesně vystihuje podstatu uvedeného jednání. To slovo je vydírání.
Nuže, po právní stránce se neuhrazením faktury organizace stává dlužníkem. Je-li navíc fakturace podložena smluvně, velice snadno se neuhrazením faktury dostanete do režimu “porušení Smlouvy podstatným způsobem”. To nám dává zjednodušeně řečeno jak právo pohledávku vymáhat, tak právo od smlouvy odstoupit, případně obojí (§ 2001 a násl. NOZ). Další práva v této souvislosti mohou být specifikována v konkrétní Smlouvě (např. právo přerušit dodávku služeb, penále, smluvní pokuta atd.).
Výmluvy nepomohou
Za firmu “Petr Zajíc software” jakožto majitel zodpovědně uvádím, že máme velmi malé pochopení pro výmluvy typu “účetní je na dovolené”, “já jsem si myslel, že to platit nemusíme” nebo “my už Vaše služby odebírat nebudeme” pokud tyhle výmluvy vyplodíte PO DATU SPLATNOSTI správně vystaveného daňového dokladu. Opravdu nám pak s péčí řádného hospodáře nezbývá nic jiného, než dlužnou částku vymáhat – sami, s pomocí inkasní agentury, to už je jedno.
Pověst dlužníka firmě závislé na prostředcích z veřejných zdrojů rozhodně na šancích nepřidá a navíc to není v ničím zájmu.
Proto znovu prosím – pokud dostanete fakturu, s níž je jakýkoliv problém, řešte to obratem po jejím obdržení, nečekejte na splatnost a už vůbec se nepokoušejte prodlít s úhradou splatného závazku, tím svojí firmě přiděláte pouze starosti.
Hezky napsané, problémy s neplacením faktur jsou v každé bývalé komunistické krajině. My se specializujeme na vymáhání pohledávek na Slovensku, tam jsme začali neplatiče faktur zveřejňovat na stánkách NAVRHnaKONKURZ.sk a strašíme dlužníky konkursem a pomáhá to. Když nepomůže stát – soudy, pomožme si jinak.