Do Rokycan jezdím rád, moc rád. Hezké město, příjemní lidé a pěkně vedená terénní služba. Jenom kdyby tak bylo možné vždy najít před domem s pečovatelskou službou místo k parkování, ale to je prostě daň za to, že služba sídlí skoro uprostřed města. Každopádně dnes přinášíme rozhovor s Ing. Evou Dudlovou, která zde pracuje jako vedoucí pečovatelské služby.
Dobrý den, mohla byste krátce představit sebe a Pečovatelskou službu, kterou vedete?
Jmenuji se Eva Dudlová. Od února roku 2010 pracuji jako vedoucí organizační složky Pečovatelská služba města Rokycany. Zřizovatelem organizační složky je město Rokycany. Poskytujeme terénní a ambulantní formu sociální služby „Pečovatelská služba“, a to na území měst Rokycany, Hrádek a obcí Kamenný Újezd, Svojkovice, Litohlavy, Klabava a Osek. V posledních třech obcích působíme nově od prosince roku 2015. Naši cílovou skupinu tvoří senioři, osoby se zdravotním postižením a rodiny s dítětem/dětmi. Kapacita ambulantní formy je 7 uživatelů denně a terénní formy 220 uživatelů denně. V současné době máme celkem 163 uživatelů. Sídlíme v Domě s pečovatelskou službou v Rokycanech, kde mají uživatelé od roku 2013 k dispozici nově zrekonstruované bezbariérové středisko osobní hygieny. V suterénu objektu máme vlastní prádelnu. Kolektiv tvoří deset pracovníků – osm pečovatelek (jedna z pečovatelek působí zároveň jako koordinátorka), sociální pracovnice a já jako vedoucí. K dispozici máme dvě nová služební vozidla Peugeot Partner.
Pozn.: V nově rekonstruovaných prostorách jsem byl a mají to tam moc hezké
Pamatujete si vůbec, kdy jste u Vás s programem „Pečovatelská služba“ začínali?
Program „Pečovatelská služba“ jsem zakoupila v červenci roku 2011. Přimělo mě k tomu hlavně velmi pracné a zdlouhavé ruční zpracování podkladů pro statistické vykazování dat. Počáteční nedůvěru nám pomohla překonat Ing. Renata Kainráthová, vedoucí pečovatelské služby z G-centra Tábor, která nám velmi ochotně vysvětlila jak s programem pracují. Zaujala mě především jeho přehlednost a snadná obsluha. Rozhodující pro mě byla také velmi příznivá pořizovací cena programu. Dnes si již neumím představit, že bychom vše museli evidovat a počítat ručně.
Kolik lidí u Vás s programem pracuje, a na kolika místech ho máte nainstalovaný?
Program máme nainstalovaný na třech počítačích, a to v kanceláři koordinátorky, sociální pracovnice a v mé. My tři na něm také aktivně pracujeme. Koordinátorka se sociální pracovnicí do programu zadávají údaje o uživatelích. Koordinátorka pomocí programu provádí vyúčtování za úkony provedené u uživatelů (včetně tisku stvrzenek). Já využívám program především ke kontrole pracovníků, statistickému vykazování dat a čerpám z něho podklady pro zpracování žádostí o dotace. Na denní místnosti pečovatelek máme v počítači nainstalovanou pouze část programu sloužící ke stahování dat ze čteček. Pečovatelky provádí stahování dat zpravidla 1x denně.
Co ty čtečky? Z průzkumu víme, že by obecně měly vést jak ke zjednodušení práce, tak k větší průkaznosti, tak i k úsporám. Projevilo se to u Vás?
O nákupu čteček jsem začala přemýšlet ihned po zakoupení programu „Pečovatelská služba“. Bylo mi jasné, že evidence provedených úkonů v papírové podobě je zdlouhavá, nepřesná a neposkytuje nám žádné statistické výstupy. V roce 2012 jsem pořídila celkem sedm čteček. Další dvě čtečky jsem pak dokoupila v průběhu roku 2014. Nějakou dobu (cca tři měsíce) pečovatelky prováděly duplicitní evidenci – pomocí čteček i v papírové podobě. Přes počáteční nedůvěru a názor pečovatelek, že čtečky jsou zbytečné, se ukázalo, že došlo ke zpřesnění evidence provedených úkonů a zvýšení příjmů. Dnes už by se pečovatelky v žádném případě nechtěly vrátit zpět k papírové podobě. Díky programu „Pečovatelská služba“ a zaznamenávání údajů prostřednictvím čteček máme nyní k dispozici řadu výstupů, např. přehledy o výkonech jednotlivých pečovatelek či sumarizované údaje o uživatelích. V kombinaci s monitorovacím systémem umístěným ve vozidlech mohu nyní naprosto přesně určit, kde se která pečovatelka právě pohybuje a údaje pak porovnat se záznamy na čtečkách. K výraznému zrychlení a zpřesnění práce došlo také při provádění vyúčtování za poskytnutou péči (údaje zaznamenané pomocí čteček jsou nezpochybnitelné). Pořízení čteček se, i přes počáteční větší finanční náročnost, určitě vyplatí.
Nedávno bylo u Vás pravidelné školení k programu. Mají podle Vás tyhle každoroční akce nějaký přínos?
Určitě mají. Školení k programu „Pečovatelská služba“ u nás proběhlo již dvakrát. V klidu je možno probrat předem připravené otázky, ale i ty které vyvstanou v průběhu školení. Na praktických příkladech si pak můžeme ukázat jednotlivé postupy a zároveň i nové věci, které program tzv. „umí“. Osvědčila se nám rovněž vzdálená pomoc.
Chtěla byste něco vzkázat lidem, kteří o pořízení programu uvažují?
Pořídit program „Pečovatelská služba“ a čtečky se určitě vyplatí. Nejen, že dojde k úspoře času, který je pak možné věnovat uživatelům, ale program poskytuje i velké množství užitečných dat. Práce s programem je velmi jednoduchá. Se svými zkušenostmi s programem a čtečkami se, v případě zájmu, ráda podělím.
Pozn.: K článku přidávám odkaz na stránku s kontakty do Rokycan. Pokud byste chtěli, abych udělal rozhovor i s Vámi, dejte mi vědět a zařídím to.